Nieuws

Al gehoord van de e-Box? Dit moet je weten!

De verschillende overheden in België stappen over naar 100% digitale communicatie. Dit betekent dat je binnenkort als bedrijf of natuurlijk persoon geen papieren documenten meer van de overheid zal ontvangen, maar enkel digitaal. Vanaf 2025 verstrekt de overheid in principe alleen nog documenten aan bedrijven via de e-Box.

Persoonlijke elektronische mailbox

De e-Box is een beveiligde elektronische mailbox waarin afdelingen van de overheid documenten kunnen uitwisselen met bedrijven of natuurlijke personen. Deze documenten worden voor een bepaalde tijd bewaard in de online mailbox. Je bepaalt zelf hoe lang de bestanden beschikbaar blijven. Je kan documenten steeds downloaden en opslaan op je eigen computer of geheugendrager.

Documenten van alle overheden

Zowel federale als gewestelijke overheidsdiensten, maar ook steden en gemeenten zullen systematisch overstappen op elektronische communicatie. Heel wat bedrijven overheidsinstellingen maken al gebruik van de e-Box, het overzicht van instanties die de e-Box gebruiken, kan je hier vinden.

Voor bedrijven; https://www.eboxenterprise.be/nl/e-box-afzenders.html

Voor natuurlijke personen: https://myebox.be/nl/faq/wie-stelt-er-documenten-in-my-ebox-ter-beschikking

De lijsten zullen stelselmatig aangevuld worden met nieuwe afzenders.  

De documenten die je zal ontvangen via e-Box onder meer:

  • Aanslagbiljet vennootschapsbelasting / personenbelasting
  • Afrekening onroerende voorheffing
  • Provinciebelasting
  • Documenten ivm RSZ, pensioenen
  • Rekeninguittreksels BTW
  • Verkeersbelasting

De e-Box voor ondernemingen en zelfstandigen

Als bedrijf is het verplicht om een e-Box te activeren om belangrijke documenten te ontvangen. Deze documenten zijn nodig om tijdige betalingen – en het vermijden van boetes – mogelijk te maken.

De e-Box activeren voor ondernemers en zelfstandigen kan door de vertegenwoordiger van het bedrijf in CSAM via https://www.csam.be/nl/beheer-accessbeheers.html. Bij problemen met het activeren van uw e-Box kan je steeds contact opnemen met ons kantoor.

In de e-Box kan je een e-mailadres toevoegen waarnaar notificaties worden verzonden, bijvoorbeeld wanneer er nieuwe berichten of documenten werden toegevoegd.

Opgelet: vanaf kwartaal 3 stuurt de BTW administratie geen BTW overzichten meer per post, dit zal enkel nog maar via de e-Box gebeuren.

De e-Box wordt een onmisbaar platform voor bedrijven en ondernemers. Ook voor natuurlijke personen is het een meerwaarde om de administratie gestructureerd te houden. Heb je vragen over het gebruik van de e-Box? Dan kan je steeds contact opnemen met ons kantoor!

Over AFB Consult

Boekhoudkantoor in Geel op maat van vennootschappen, KMO's, zelfstandigen en vrije beroepen. Wij staan u bij in uw boekhouding, belastingen en geven fiscaal, financieel en juridisch advies aan starters en ondernemers. 

Onze expertise

Wij zorgen ervoor dat uw boekhouding tip-top in orde is. U kan van ons duidelijke communicatie verwachten, met heldere rapportages en kwalitatieve feedback over de financiële situatie van uw onderneming. 

Volg ons

Contacteer ons

AFB Consult - Erik Bastiaens
Ossestraat 13, 2440 Geel

Tel: 014 15 15 40

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.